București, 1 noiembrie 2022 – Agent Green publică astăzi raportul despre metodele de furt masiv de lemn prin înșelarea SUMAL încă de la operaționalizarea sa din urmă cu 21 de luni până în prezent, cu ajutorul ministerului mediului în formă continuată.
SUMAL a fost viciat încă de la lansare cu scopul de a menține dimensiunea tăierilor ilegale și nedescoperite la un volum cât mai mare, deși ONG-urile au propus soluții care ar fi putut combate metodele de furt expuse astăzi în raportul Agent Green.
Metodele de furt nu sunt nici măcar foarte sofisticate. SUMAL poate fi foarte ușor de înșelat de transportatori și procesatori prin cel puțin zece metode de furt precum cea a teleportării, călătoriei în timp, a evaporării sau a sublimării. În toate situațiile lemnul furat nu apare niciodată în SUMAL și volumul acesta de lemn îl depășește pe cel al tăierilor legale”, a spus Gabriel Păun, președintele Agent Green.
Raport în limba română:
Raport Agent Green: Zece metode de furt și zece motive pentru actualizarea SUMAL
Raport în limba engleză:
Agent Green Report: 10 methods to cheat SUMAL
Poate cea mai gravă dintre metode este cea a transporturilor evaporate, adică invizibile în SUMAL care îi pune pe polițiști, jandarmi și inspectori ai gărzii forestiere în imposibilitatea aplicării legii. Acestă metodă este facilitată de programarea defectuoasă și deliberată a SUMAL în cazurile frecvente în care transportatorii circulă încărcați cu lemn și rămân necontrolați pe întregul traseu având datele mobile oprite. După livrare, transportatorii șterg aplicația din terminalul mobil astfel încât datele introduse offline să nu se transmită niciodată către serverul SUMAL. Aceștia reinstalează aplicația la fiecare transport de un număr nelimitat de ori pentru a introduce offline date pe care le-ar încărca online doar în cazul unui control pe traseu.
Dan-Cătălin Turiga, inginer silvic și inevstigator Agent Green:
”Orice metodă poarte fi combătută dacă se dorește. Chiar și metoda evaporării printr-o serie de măsuri care includ:
- Completarea normelor aprobate prin HG 497/2020 cu interzicerea emiterii unui nou aviz de însoțire pentru mijloacele de transport care înregistrează curse precedente nefinalizate conform prevederilor legale.
- Reprogramarea SUMAL în așa fel încât informațiile despre un transport offline să persiste în terminal chiar și după dezinstalarea aplicației și reinsatalrea acesteia. Aceste informații ar fi transferate către serverele SUMAL imediat ce utilizatorul și-ar instala aplicația din nou și ar intra online.
- Depistarea și blocarea operatorilor să se efectueze în mod automat de aplicația Sumal 2.0 Avize ale cărei funcții trebuie dezvoltate în acest sens.
- Ar fi fost descurajatoare includerea în Legea 171/2010 a unei sancțiuni contravenționale însemnate dublate de masura confiscării valorice a cantităților dispărute astfel din circuitul trasabilității lemnului și retragerea calității de transportator profesionist. Tot în Legea 171/2010 ar trebui reintrodusă măsura de confiscare fizică atunci când un asemenea transport este depistat în trafic și abilitarea Jandarmeriei cu competențe de aplicare a legii.
- Ține de onoarea Guvernului să demită un ministru al mediului care a are cunoștință despre deficiențele sistemice majore deliberate operaționalizate acum 21 de luni sub mandatula aceluiași ministru.
- Mai este necesară și obligativitatea emiterii unui singur aviz pentru fiecare cursă/mijloc de transport în care să fie înscriși toți beneficiarii cu adresele aferente de descărcare a mărfii, indiferent de numărul lor. Pentru aceste situații Aplicația Sumal trebuie să ofere fotografii cu stadiul încărcăturii după fiecare predare către beneficiar.”
Alte metode vizează lemn care provine dintr-o altă sursă și de la altă dată decât cele declarate și implică un număr în medie de cinci sute de transporturi săptămânal. Metoda supraîncărcării este de asemenea foarte des întâlnită, camioanele fiind însă rar confiscate de de autorități potrivit prevederilor legale. Se fac în continuare transporturi multiple cu un singur set de documente întrucât perioada de valabilitate a avizelor de transport este nejustificat de lungă și controlalele insuficient de aspre și de frecvente. Multe furturi se fac chiar sub ochii cetățenilor activi care pot vedea adesea în Inspectorul Pădurii poze cu transporturi la care nu se vede încărcătura deloc sau parțial. Astfel de transporturi cu fotografii trunchiate nu ar fi trebuit niciodată aprobate de SUMAL.
Creativitatea hoților de lemne poate bate și cele mai vigilente autorități. Prin metoda operațiunilor virtuale se creează doar fictiv în sistem depozite temporare și permanente, platforme primare și expediții de lemn. Scopul îl reprezintă menținerea la dispoziție, permanent, a unor rezerve virtuale. Acțiunile de acest tip sunt foarte greu de depistat în condițiile actuale. Transportul fictiv este un simplu joc în care partea cea mai dificilă este plimbarea telefonului mobil cu autoturismul, de exemplu, între locul de emitere şi destinație pentru a configura
traseul pe hartă.
În concluzie, programarea lacunară a SUMAL 2.0 și slaba aplicare a legilor existente fac instrumentele actuale de combatere a tăierilor ilegale insuficient de agile în urmărirea riguroasă a provenienței și trasabilității lemnului cat. Ca atare, furtul de lemn continuă să existe la un nivel ingrijorător de mare. Se constată perpetuarea și amplificarea mecanismului care devastează sistematic ecosistemele forestiere naționale cauzeaza prejudicii iremediabile mediului , societății și economiei.
Dezvoltarea Sumal 2.0 cu funcțiile specificate la fiecare metodă în parte și modificarile legislative propuse din raportul Agent Green vor conduce indubitabil la diminuarea reală a acestor fenomene negative. Este necesar ca acest demers să fie precedat de înlocuirea ministrului mediului și verificări amănunțite ale Corpului de control al prim-ministrului.
Contacte pentru presă:
Dan-Cătălin Turiga, investigator Agent Green, inginer silvic
[email protected]
0728273782