Dezbateri Codul Silvic – vești bune și vești rele

FABRICA DE LEMN

UPDATE DEZBATERI CODUL SILVIC – cu bune și cu rele
 
În dezbaterea de astăzi din Comisia de Specialitate a Parlamentului, ”Amendamentul Schweighofer” a fost respins, iar completarea definiției ”materialelor lemnoase” (pentru blocarea uneia dintre cele mai utilizate metode de furt de lemn) a fost adoptată.
Transportul ilegal de lemne (fără acte de proveninență) devine infracțiune, sancțiune dublată de confiscarea autovehiculelor cu care se efectuează!

Tăierile distructive în parcurile naționale vor continua.
Felcitări senatorului Mihai Gotiu pentru implicarea exemplară pe parcursul întregului proces legislativ. Îl rugăm pe domnul senator să nu se lase până nu salvează și parcurile naționale!
Tot astăzi, s-a încheiat discuția și a fost adoptată completarea definiției materialelor lemnoase, pentru a stopa ”Metoda Tocătorul” de albire, în acte, a pădurilor tăiate ilegal. Propunerea, a fost inițiată de senatorul Goțiu în urma acestui reportaj: https://stirileprotv.ro/…/dezastru-in-muntii-rodnei-copacii…
Petiția inițiată de Declic pentru susținerea acestei modificări a strâns aproape 50.000 de semnatari.
Printre modificările care au mai fost adoptate (discutate în ședințele anterioare) se numără și trecerea, până în anul 2025, la valorificarea/punerea pe piață preponderentă de către Romsilva a lemnului ca lemn fasonat (mai exact măsurarea lemnului în momentul în care se vinde din rampa primară – încărcarea în camioane –, nu ca lemn pe picior, în pădure, care prezintă o aproximări/ marje de eroare în spatele cărora se ascund tăieri ilegale).
Măsurarea reală și trasabilitatea provenienței legale a lemnului pus pe piață sunt două dintre solicitările Comisie Europene în ultimatumul transmis, în urmă cu o lună, României, legat de tăierile ilegale de păduri, înainte de trimiterea în judecată a țării noastre la Curtea de Justiție a Uniunii Europene.
De asemenea, s-a adoptat trecerea de la contravenție la infracțiune a transporturilor de lemne de peste 10 mc fără acte, dublată de CONFISCAREA vehiculelor cu care se efectuează transportul.
Comparativ cu forma adoptată de Senat (prima cameră sesizată), a căzut, însă, stoparea tăierilor principale în parcurile naționale, iar prevederile legate de accesul pe jos și pe bicicletă în păduri, respectiv modul de realizare a evaluărilor de mediu au suferit modificări.
Modificările la Codul Silvic urmează să primească raport la Comisiile pentru Mediu, respectiv Juridică de la Camera Deputaților, după care va urma votul în plen. Lupta continuă.