AGENT GREEN cheamă ANPM la judecată în cazul drumului național 66A

Ecologiștii cer anularea acordului de mediu

Agent Green cheamă astăzi la judecată Agentia Națională pentru Protecția Mediului (ANPM) și Directia Regionala de Drumuri si Poduri Timisoara (DRDPT) și cere anularea acordului de mediu, precum și a celorlalte acte și avize care au stat la baza emiterii acordului în cazul construcției DN 66A prin grupa munților Retezat-Godeanu.

ANPM nu a dat curs plângerii noastre prealabile, iar domnul Borbely, ministrul mediului nu și-a ținut cuvântul atunci când a promis publicului larg că legislația de mediu va fi respectată. Așadar am epuizat toate căile posibile pentru a opri construcția DN 66A pe căi amiabile. Este jenant că am ajuns să apărăm Retezatul în instanță de Guvernul României care își încalcă propria legislație de mediu. De aceea îl dăm în judecată”, a spus Gabriel Păun, Președinte Agent Green [1].

Se raliază la cererea de chemare în judecată și organizațiile partenere WWF, Milvus, Societatea Carpatina Ardeleană, Asociația pentru Protecția Liliecilor și Societatea Română de Herpetologie. Organizațiile acuză ANPM și DRDPT (beneficiarul drumului) că încalcă legislația de mediu, că au fraudat studiul de impact și că au ignorat contrastudiul de biodiversitate realizat de specialiști și care demonstrează că natura este atât de valoroasă în zona vizată de drum și în împrejurimi încât construcția nu ar trebui realizată.

Drumul este în afara legalității încă din faza prealabilă de informarea publicului. În acordul de mediu se precizează că beneficiarul DN 66A a făcut anunţuri pentru informarea publicului asupra în Evenimentul zilei din 27.12.2006 și în România liberă din 23.05.2007. Organizația a verificat în arhiva Bibliotecii Naționale și în realitate nu există niciun anunț despre DN 66A în acel număr din România Liberă. În ziarul Evenimentul Zilei din 27.12.2006 există un anunț despre DN 66A, dar în numele altui beneficiar și anume Rompetrol. În acordul de mediu beneficiarul este C.N.A.D.N.R. Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Timişoara. ”Acordul este nul pentru că se referă la alt beneficiar decât cel anunțat inițial. Daca Rompetrol și CNADNR s-au înțeles între ele privind drumul este problema lor însă au uitat să informeze publicul, iar ziarele din anul 2006 nu se mai pot fabrica în 2012. Mai mult, legislația de mediu obligă beneficiarul ca în situația în care o investiție se realizează etapizat sau se amplasează pe terenuri aflate în raza teritorială a mai multor unități administrativ-teritoriale învecinate, evaluarea impactului asupra mediului se realizează pentru întreaga investiție. În cazul DN 66A este vorba de un drum care ar urma să străbată mai multe județe și să aibă mai multe tronsoane, deci studiul de impact trebuie făcut pentru întreg drumul și nu fragmentat așa cum a devenit habitatul ursului brun de când s-a făcut tronsonul 2 al acestui drum” a adăugat Păun.

O altă lege a mediului interzice cu desăvârșire construcția drumului pentru că acesta ar urma să treacă prin zone de protecție integrală ale Parcului Național Domogled. ”Pentru a rezolva această problemă domnul Silviu Megan, fost director al Parcului s-a făcut vremelnic director de biodiversitate la Ministerul Mediului unde a scos din pix drumul din zona de protecție integrală și din rezervația științifică Ciucevele Cernei. Imediat după ce a semnat documentul necesar s-a făcut Comisar Regional pe Timiș. În cazul în care construcția DN 66A ar începe domnia sa ar asigura pe toată lumea că defrișările sunt perfect legale. Domnia sa a uitat însă că nu se poate scoate drumul din zona de protecție integrală decât dacă se dovedește că este o chestiune de siguranță națională care trebuie aprobată prin Hotărâre de Guvern. Ori până acum nimeni nu a fost capabil să dovedească cum un drum care ar urma să distrugă ultimul Peisaj Forestier Intact din Europa poate fi o chestiune de siguranță națională. Putem spune mai degrabă că realizarea drumului ar fi un atentat la siguranța națională pentru că Retezatul este un patrimoniu natural care trebuie înmânat intact generațiilor viitoare și care odată conservat poate atrage ecoturiști din întreaga lume care să lase bani comunităților locale pentru cazare, masă, ghidaj și alte servicii. Așadar drumul ar distruge o potențială semnificativă sursă de venit pentru mulți locuitori din Valea Jiului”, a mai spus Păun.

Campania împotriva DN 66A a început încă din anul 2006 când s-a realizat ilegal tronsonul 2 al drumului prin Parcul Național Retezat. Lucrările s-au făcut fără acord de mediu și fără acceptul Administrației Parcului Național Retezat. De atunci s-a reușit totuși stoparea construcției la limita între tronsonul 2 și 3 în locul numit Câmpușel unde Agent Green și organizațiile partenere au realizat proteste și chiar o tabără de rezistență vreme de o lună pentru oprirea buldozerelor în iulie 2010. Agent Green a depus in data de 4 iulie 2011 la ANPM plangerea prealabila pentru a impiedica eliberarea acordului de mediu [nota 2]. De asemenea Agent Green si organizatiile partenere (WWF, Milvus, Societatea Carpatina Ardeleană, Societatea Romana de Herpetologie, Asociatia pentru Protectia Liliecilor din Romania) au depus in ianuarie 2011 contra-studiul la DN 66A [nota 3]. In aprilie 2011 a fost dezvaluit un caz de frauda in cadrul studiului de impact la DN 66A realizat de beneficiarul drumului [nota 4]. În mai 2011 revista cu articole științifice “Ocrotirea Naturii” a Academiei Române a confirmat existența Peisajului Forestier Intact (PFI) din Retezat [nota 5] și a publicat articolul intitulat: “Muntii Retezat-Godeanu-Tarcu, ultimul PFI din zona de clima temperata a Europei”. În anul 2007 Ministerul Mediului a comandat un studiu ce a fost realizat de ICAS (Institutul de Cercetari si Amenajari Silvice) care confirma de asemenea existenta PFI. ”Toate realizările și demersurile noastre au fost călcate în picioare de ANPM, DRDPT și ministrul Borbely. Pentru aceștia astăzi a sosit ora judecății”, a încheiat Păun.

NOTE:

[1] Borbely blochează „drumul lui Băsescu”
https://www.jurnalul.ro/stiri/mediul-inconjurator/borbely-blocheaza-drumul-lui-basescu-551153.html

[2] ANPM este pe cale sa emita acordul de mediu pentru DN 66A:

https://www.agentgreen.ro/new/index.php?id=210