Agent Green blocheaza drumul national 66A

Campusel, jud. Hunedoara – 22 iulie 2010

Ecologistii instaleaza tabara de rezistenta pentru stoparea definitiva a constructiei

In aceasta dimineata la Campusel 20 de ecologisti au blocat pe termen nelimitat DN 66A pentru a proteja ultimul Peisaj Forestier Intact din zona de clima temperata a Europei. Este de asteptat ca alte zeci de organizatii si sute de voluntari sa solidarizeze cu actiunea in urmatoarele zile. In acest loc unde se termina asfaltul si incepe natura, voluntari imbracati in costume de urs brun sustin un zid pe care scrie ”DOMNULE BORBELY, DN 66A – CAPAT DE DRUM” si cer ministrului sa opreasca definitiv constructia drumului pe criterii strict stiintifice. In timp ce o ursoaica lovita de o masina zace moarta intr-o balta de sange, un urs suparat arata un banner pe care scrie ”STOP DN 66A – AICI E CASA MEA!”. Deasupra drumului pe un banner de 10m scrie ”SALVATI RETEZAT – ULTIMUL PEISAJ FORESTIER INTACT DIN ZONA DE CLIMA TEMPERATA A EUROPEI”. In acest loc, la km 47+600m a fost montata borna kilometrica pe care scrie ”Campusel, Peisaj Forestier Intact 1 km” si este desenat simbolul pentru drum infundat. Borna este de culoare albastra pentru a arata ca drumul trebuie sa foie unul judetean si nu unul national. Alti voluntari imbracati in costume de urs s-au catarat in copaci care stau in calea constructiei drumului si s-au legat de acestia. Toate bannerele sunt realizate si in versiuni in limba engleza.

Controversele legate de constructia DN 66A dureaza de mai bine de 4 ani, tronsonul 2 al acestuia realizandu-se ilegal, fara acordul APM Hunedoara si fara avizul Administratiei Parcului National Retezat. Ecologistii au reusit sa opreasca in ultimii 3 ani constructia tronsonului 3 care ar urma sa treaca prin zone de protectie integrala din Parcul National Domogled si sa distruga Peisajul Forestier Intact (PFI) [1]. Administratia Parcului a avizat constructia si a fost data in judecata de Agent Green [2]. Agentia Nationala de Protectia Mediului nu a dat inca acordul de mediu deoarece studiul de impact realizat de beneficiarul drumului este de slaba calitate si nu arata ce efecte devastatoare ar avea constructia drumului [3]. Agent Green a demarat un contrastudiu de biodiversitate [4] pentru a arata care ar fi aceste efecte si a cerut ANPM sa opreasca procedura de obtinere a acordului de mediu. Acestia nu au raspuns solicitarii, iar Primarul orasului Uricani care a autorizat constructia a anuntat recent ca banii pentru drum vin in iulie [5]. Mai mult, recent, comisia numita de ministrul mediului a decis ca o rezervatie din Parcul Domogled sa se mute si sa lase loc drumului [6]. De aceea ecologistii au invitat autoritatile responsabile la discutii in urma cu 3 saptamani. Autoritatile invitate sunt: Ministerul Mediului si Padurilor, Ministerul Transporturilor, Ministerul Turismului, ANPM, Primaria Uricani si Presedintia. Acestea nu au raspuns nici pana astazi.

Blocam DN 66A pentru a-l convinge pe domnul Borbely, ministru al mediului ca trebuie sa sustina de urgenta oprirea definitiva a constructiei. Nu sunt bani de autostrazi, drumuri nationale sunt pline cu gropi, tara se scufunda in saracie, dar se gasesc bani pentru asfaltarea unui Parc National. Este o actiune ipocrita a celor interesati de DN 66A care distruge natura, obiectul muncii pentru comunitatile locale din zona. Suntem pregatiti sa stam aici pana cand ministrul va opri definitiv constructia.”, a spus Gabriel Paun, Presedinte Agent Green.

Rezultatele preliminare ale contrastudiului pe care il facem arata deja ca biodiversitatea de aici este mult mai bogata decat sustine studiul beneficiarului drumului. De exemplu am consemnat pana astazi 109 puncte distincte pe unde mamiferele de dimensiuni mari si mijlocii au traversat drumul spre deosebire de beneficiar care gasise o singura urma de urs. Am gasit 26 de specii de lilieci. Beneficiarul a spus ca nu exista lilieci. Am gasit 34 de locuri de reproducere pentru reptile si amfibieni. Ei gasisera doar 2. Sunt diferente semnificative care nu pot fi ignorate de Agentia Nationala pentru protectia Mediului”, sustine Luminita Tanasie, director programe WWF.

Agent Green, Milvus, Carpatina Ardeleana, WWF si Societatea Romana de Herpetologie cer domnului Borbely, ministrul mediului si padurilor sa opreasca definitiv constructia DN 66A.

Proiect realizat cu sprijinul financiar oferit prin Mecanismul Financiar al Spatiului Economic European (SEE).
Continutul acestui material nu reprezinta in mod necesar pozitia oficiala a Mecanismului Financiar SEE.