Reacție Agent Green la punctul de vedere Romsilva cu privire la dezastrul din Parcul Național Călimani

parcul national calimani

București, 29 octombrie 2018 – Reacție Agent Green la punctul de vedere Romsilva cu privire la dezastrul din Parcul Național Călimani

Reacția RNP Romsilva după publicarea investigației Agent Green privind distrugerea sistematică a Parcului Național Călimani, se încadrează în tabloul general al modului în care instituțiile statului reacționează în această perioadă în fața evidențelor, probelor și a investigațiilor jurnalistice – negarea realității din teren, interpretarea abuzivă a legii, încercarea diminuării impactului efectelor pe care exploatările agresive le au asupra pădurilor seculare din parc și dezinformarea opiniei publice.

”Au trecut 2 ani de când directorul general Romsilva ne-a promis într-o întâlnire bilaterală că va opri exploatările în parcurile naționale. Totul a fost o minciună ca să câștige timp, pe care Regia l-a folosit doar pentru a continua masacrul în aceste arii naturale protejate. De atunci s-au mai scos peste 500.000 m3 de lemn din parcurile naționale, care acoperă mai puțin de 1% din suprafața țării. Rănile din aceste păduri sunt adânci și nu pot fi șterse sau ascunse. Scoatem dovezile la lumină ca întreaga țară și ministerul mediului să fie martori la minciunile Romsilva”, a spus Gabriel Păun, președintele Agent Green.

Agent Green consideră că punctul de vedere emis de Romsilva este cel puțin dezamăgitor și de rea credință, dezinformând opinia publică prin susținerea unor informații false, denaturarea realității din teren sau invocarea unor articole de lege favorabile exploatărilor forestiere, care nu au nicio legătură cu administrarea parcurilor naționale.

Reaua credință este dovedită și de faptul că timp de un an de zile, perioadă în care Agent Green a publicat nenumărate investigații privind abuzurile din Parcurile Naționale, conducerea RNP Romsilva nu a solicitat niciodată Agent Green informații privind localizarea tăierilor abuzive, a habitatelor distruse sau a albiilor de râuri și pârâuri utilizate ilegal pentru transportul de material lemnos, detalii necesare pentru a putea ancheta și sancționa pe cei responsabili de comiterea acestor ilegalități.

Nicio anchetă sau control intern nu au fost demarate la inițiativa RNP Romsilva pentru a fi identificate și penalizate derapajele și ilegalitățile descoperite de Agent Green, Romsilva fiind interesată strict să reacționeze în a interpreta în mod abuziv articole de lege care din punctul de vedere al managementului RNP ar sta la fundamentul legalității exploatărilor. Mai mult decât atât, RNP Romsilva încearcă să denatureze realitățile din teren, susținând că imaginile cu dezastrul nu sunt din parc, ci din afara ariei naturale protejate.

Agent Green va pune la dispoziția publicului coordonatele GPS, fotografiile, filmările din interiorul parcului Național Călimani și răspunsuri oficiale pentru a demonta superficialitatea comunicatului de presă a Regiei Naționale a Pădurilor.

Punctual, Agent Green va demonta fiecare afirmație falsă din comunicatul RNP prin invocare articolelor de lege, a rapoartelor instituțiilor de stat care au controlat activitatea RNP și a localizărilor GPS pentru mărturiile video și foto.

locatii gps calmani

1# Comunicat RNP Romsilva

  In privinta taierilor rase si a unei rampe primare, prezentate in ”investigatia” Agent Green a fi in ”inima” Parcului National Calimani, precizam ca pe raza parcului nu exista taieri rase, imaginile prezentate in ”investigatie” fiind filmate in U.P. V, u.a. 2, la 4 kilometri de limita parcului, deci in afara Parcului National Calimani.

 

Punct de vedere Agent Green

Toate imaginile filmate de Agent Green și difuzate în cel de-al patrulea episod din serialul ”Un Dezastru Național” au fost realizate în interiorul granițelor parcului Călimani, iar acest lucru este ușor de verificat cu ajutorul imaginilor satelitare și al imaginilor și fotografiilor realizate cu ajutorul dronei, care sunt însoțite de coordonatele GPS.

Faptul că RNP Romsilva încearcă să mistifice adevărul în comunicatul de presă este ușor de dovedit. Masivul filmat de investigatorii Agent Green, care este afectat complet de tăieri la scară industrială pe o suprafață de aproximativ 60 de hectare, se află în UP IV Secu Mijlocu ua 112 și ua 113 parcele de teren forestier care se află în interiorul ariei naturale, în partea de  vest a Parcului Național Călimani. , acolo unde a existat o pădure seculară care deținea o bogată și diversă biodiversitate. Ultima exploatare care a fost realizată în acest perimetru a fost documentată de investigatorii Agent Green în perioada 2017-2018.

Faptul că RNP Romsilva susține că acele tăieri sunt localizate în afara ariei parcului, la 4 km distanță de granița ariei naturale protejate, dovedește fie reaua credință a oficialilor RNP Romsilva (care doresc să ascundă realitatea din teren și impactul devastator al exploatărilor agresive), fie, și acest lucru este la fel de periculos și dramatic, oficialii RNP Romsilva și cei ai administrației de parc nu cunosc zonarea și granițele parcului pe care îl administrează și refuză să ia la cunoștință dezastrul care se petrece în interiorul ariei protejate.

De asemenea, imaginile cu exploatările abuzive și cu utilajele forestiere care în mod ilegal au folosit și distrus albia râurilor au fost filmate în interiorul limitelor parcului în UP IV, UA 204 și UA 205. Alte imagini cu albii ale pârâurilor distruse și unde am identificat ulei industrial, rampe primare și albii distruse de utilaje forestiere au fost filmate tot în interiorul limitelor parcului.

Va rugam sa dati click aici sau sa solicitati pe email un fișier Google Earth de tip .kmz în care pot fi identificate cu localizare majoritatea imaginilor publicate de Agent Green în investigația privind dezastrul din Călimani.

2# Comunicat RNP Romsilva

In privinta amenajamentului silvic al Ocolului Silvic Rastolita – Directia Silvica Mures, care se suprapune partial pe raza Parcului National Calimani, cu valabilitatea intre 2010 si 2019, acesta a primit avizul Comisiei Tehnice de Avizare pentru Silvicultura nr. 562/01.09.2011 si, in conformitate cu art. 21 din Legea 46/2008, Codul Silvic, si modificarile ulterioare, care stipuleaza ca prevederile amenajamentului silvic se aplica dupa obtinerea avizul C.T.A.S., chiar daca nu este aprobat prin Ordin de Ministru.

Punct de vedere Agent Green

RNP Romsilva dă dovadă încă o dată de rea credință și invocă articolul 21 din legea 46/2008 Codul Silvic, care nu face nicio referire la posibilitatea aplicării unui ordin de ministru, ci din contră, la alin 2 insistă asupra faptului că „Elaborarea amenajamentelor silvice se face sub coordonarea si controlul autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura”, iar la articolul 22 alin 1 precizează clar faptul că amenajamentele, pentru a fi valabile, trebuie sa fie aprobate prin ordin de ministru „Amenajamentele silvice si modificarile acestora sunt aprobate prin ordin al conducatorului autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura.”

OUG57/2007 stabilește cadrul legal pentru „definirea și delimitarea, după caz, a zonelor de protecţie strictă, a zonelor de protecţie integrală, a zonelor-tampon şi a zonelor de dezvoltare durabilă a activităţilor umane” lăsând la aprecierea administratorului parcului național să stabilească zona de conservare durabilă (tampon) în care sunt permise exploatări silvice pe 0% sau 30% din parcul național ca în cazul Călimani.
Este evident că Romsilva în loc să instituie zonă de protecție strictă și integrală pentru a opri exploatările forestiere în favoarea conservării și protecției ecosistemelor, a ales cu rea credință și în conflict de interese să creeze posibilitatea legală de a exploata pădurea.
Extras OUG57/2007:Art. 22
(1) Zonarea internă a parcurilor naţionale şi naturale se face prin planul de management, care este aprobat de autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului şi pădurilor, prin definirea şi delimitarea, după caz, a zonelor de protecţie strictă, a zonelor de protecţie integrală, a zonelor-tampon şi a zonelor de dezvoltare durabilă a activităţilor umane. Termenul pentru elaborarea planului de management este de maximum 2 ani de la semnarea contractului de administrare.
parcul national calimani

 

3# Comunicat RNP Romsilva

Amenajamentul silvic al Ocolului Silvic Rastolita nu a primit aviz de la Agentia pentru Protectia Mediului Mures pana in anul 2016… fiind emisa de catre Agentia pentru Protectia Mediului Mures decizia etapei de incadrare nr. 5630/20.12.2016. In aceste conditii, amenajamentul silvic al Ocolului Silvic Rastolita a fost aprobat prin Ordinul de Ministru al Apelor si Padurilor nr. 248/08.04.2017.

Asadar, lucrarile efectuate in baza amenajamentului silvic al Ocolului Silvic Rastolita respecta toate prevederile si normele in vigoare.

Amenajamentul silvic al Ocolului Silvic Rastolita a fost modificat prin addendum in anul 2013, fiind pus in acord cu noul Plan de Management al Parcului National Calimani, aprobat prin H.G. 1035/2011.

Si informatia privind nereguli descoperite de Garda de Mediu privind amenajamentul silvic este falsa, raportul de inspectie al Garzii de Mediu nr. 23/2018 nefacand referire la amenajamentele silvice.

 

Punct de vedere Agent Green

A fost încălcată directiva europeană cu privire la procedura de evaluare adecvată, parcul național fiind Sit de Importanță Comunitară (ROSCI0019) și Sit de Protecție Avifaunistică (ROSPA0133).

Decizia etapei de încadrare 5630/20.12.2016, menționată în punctul de vedere al RNP Romsilva, nu mai este valabilă din data de 23.12.2016, adică de 22 de luni, iar ordinul de ministru invocat nu mai este valabil.

Într-un raspuns oficial oferit investigatorilor Agent Green, Garda Națională de Mediu a precizat în ceea ce privește OS Răstolița este nevoie de refacerea planurilor de amanajament cu respectarea prevederilor HG 1143/2007. Mai mult decât atât, inspectorii Gârzii de Mediu au precizat că decizia etapei de încadrare pentru amenajamentul Silvic de la nivelul OS Răstolița, 5631/20.12.2016 a fost valabilă până la publicarea în Monitorul Oficial al ordinului privind Planul de management al Parcului natural Defileul Mureșului Superior.

Anexăm la acest comunicat de presă răspunsul oficial primit de investigatorii Agent Green la solicitările către Comisariatul general al Agenției Naționale de Mediu.

În cazul în care conducerea RNP Romsilva nu este informată îi aducem la cunoștință că planul sus menționat a fost publicat în Monitorul Oficial în data de 23.12.2016, adică decizia a fost valabilă 3 zile, moment din care conform legii amenajamentele trebiau să respecte cerințele legale. Faptul că nici până la acest moment amenajamentele OS Răstolița nu a primit avize de mediu înseamnă că nu sunt conforme, ca atare nu există un ordin de ministru legal emis. Cu alte cuvinte, conform legii, exploatările care se realizează pe raza parcului național Călimani, în zona de administrare a OS Răstolița, nu sunt legale.

Într-un mod tendențios RNP Romsilva susține în punctul de vedere referitor la investigația Agent Green că inspectorii Gărzii de Mediu nu au identificat nereguli și că nu au făcut referire la amenajamentele silvice în raportul final de control realizat în iunie 2017. Este o informație falsă.

În același răspuns primit de către investigatorii Agent Green, Garda națională de Mediu a precizat că la tăierea finală se vor menține pe picior minim 5 arbori maturi/ha, măsură care nu a fost respectată de către RNP Romsilva. Cel puțin în cazul exploatărilor abuzive din vestul parcului național, în zona Răstolița, reprezentantul administrației de parc filmat cu camera ascunsă nu a fost capabil să explice de ce lucrările executate acolo nu au respectat prevederile legale și numărul minim de arbori nu a fost păstrat la hectar, deși DS Mureș s-a angajat în nenumărate rânduri că va respecta această prevedere.

De asemenea menționăm faptul că în addenumurile din 2013 nu au fost introduse măsurile din planul de management cu păstrarea a 15/20 mc cubi la hectar după ultima tăiere.

4# Comunicat RNP Romsilva

In zonele de conservare durabila, ”tampon”, anumite lucrari sunt permise si necesare, in concordanta cu Planul de Management al parcului, amenajamentele silvice si respecta prevederile legale, respectiv 22 alin. (8) lit. j) din O.U.G. nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice, aprobata prin Legea nr. 49/2011, care prevede ca in zonele de conservare durabila a parcurilor nationale se pot efectua ”lucrari de ingrijire si conducere a arboretelor, lucrari speciale de conservare cu accent pe promovarea regenerarii naturale si fara extragerea lemnului mort, cu exceptia cazurilor in care se manifesta atacuri de daunatori ai padurii ce se pot extinde pe suprafete intinse, in primul rand de parcele intregi limitrofe zonelor cu protectie stricta sau integrala, in restul zonei-tampon fiind permisa aplicarea de tratamente silvice care promoveaza regenerarea pe cale naturala a arboretelor: tratamentul taierilor de transformare spre gradinarit, tratamentul taierilor gradinarite si cvasigradinarite, tratamentul taierilor progresive clasice sau in margine de masiv cu perioada de regenerare de minimum 10 ani”.

Punct de vedere Agent Green

Modul dezastruos în care se află Parcurile Naționale din România administrate de RNP Romsilva este efectul unui conflict de interese total și abrupt dintre principiile care stau la baza fundamentării unei arii naturale, Parc Național categoria II-IUCN, și interesul pentru exploatare lemnoasă și profit al RNP Romsilva.

De menționat faptul că RNP Romsilva în toate reacțiile și punctele de vedere privitoare la investigațiile Agent Green a insistat asupra unor articole de lege, interpretate abuziv, care ar permite exploatările în interiorul Parcurilor Naționale, dar în niciun moment nu a discutat despre importanța conservării și protejării biodiversității unice din aceste parcuri naționale. RNP Romsilva în calitate de administrator al acestor arii naturale protejate nu a adus în dezbatere măsurile care se aplică pentru protejarea habitatelor și siturilor de importanță comunitară, a pădurilor seculare, virgine și cvasivigine care se regăsesc în limitele parcurilor naționale.

În același regim RNP Romsilva invocă și în cazul investigației din Călimani articolul 22 aliniatul 8 din OUG 57/2007 și abuzează de terminologia din acest articol pentru a duce în sfera legalității exploatările abuzive care sunt efectuate în parc.

În mod tendențios conducerea RNP face aceste trimiteri fără însă a menționa faptul că același OUG 57, la anexa 1 insistă asupra faptului că “Parcurile naționale corespund categoriei II IUCN „Parc național: arie protejată administrată în special pentru protecția ecosistemelor și pentru recreere, ale căror scopuri sunt protecția și conservarea. Managementul parcurilor naționale asigură menținerea cadrului fizico-geografic în stare naturală, protecția ecosistemelor și a diversității biologice și asigură prevenirea și excluderea oricărei forme de exploatare a resurselor naturale incompatibilă scopului atribuit”, legiuitorul insistând asupra faptului că “în perimetrul parcurilor naționale sunt admise doar activitățile tradiționale practicate numai de comunitățile din zona parcului național, activități tradiționale ce vor fi reglementate prin planul de management.”

Așadar, Parcurile Naționale au nevoie de un administrator real, responsabil, ale cărui interese de management trebuie să fie protecția și conservarea bidiversității și nu exploatarea forestieră sau identificarea unor portiție legislative care să permită exploatări abuzive care distrug biodiversitatea.