ANPM este pe cale sa emita acordul de mediu pentru DN 66A

Agent Green a depus plangerea prealabila la ANPM

Drujbe, basculante, betoniere si muncitori la negru ar putea face loc asfaltului in muntii Retezat inca din aceasta vara deoarece ANPM (Agentia Nationala pentru Protectia Mediului) ignora frauda confirmata si rezultatele contra-studiului de biodiversitate realizat la DN 66A si invoca siguranta nationala pentru a incepe imediat lucrarile [nota 1].

Agent Green a depus astazi la ANPM plangerea prealabila pentru a impiedica eliberarea acordului de mediu.
Agent Green si organizatiile partenere (WWF, Milvus, Societatea Carpatina Ardeleană, Societatea Romana de Herpetologie, Asociatia pentru Protectia Liliecilor din Romania) au depus in ianuarie 2011 contra-studiul la DN 66A. In aprilie a fost dezvaluit un caz de frauda in cadrul studiului de impact la DN 66A realizat de beneficiarul drumului [nota 2].

Am fost mai mult decat surprins sa descopar ca ANPM acopera frauda Ecoterra si ca este pe cale sa permita distrugerea muntilor Retezat unde este adapostit ultimul Peisaj Forestier Intact din zona de clima temperata a Europei. La un nivel si mai inalt, ministrul Borbely care promisese anul trecut ca legea va fi respectata in cazul DN 66A [nota 3] il acopera pe Presdintele ANPM Iosif Nagy. Se invoca siguranta nationala pentru o situatie in care aceasta nu se justifica. Nu exista suficienti beneficiari iar drumurile nationale din proximitate au trafic redus (ma refer la DN 66 si DN 67D).”, a spus Gabriel Paun, Presedinte Agent Green.

In luna mai revista de publicatii stiintifice “Ocrotirea Naturii” a Academiei Romane a confirmat existenta Peisajului Forestier Intact (PFI) din Retezat [nota 4] si a publicat articolul intitulat: “Muntii Retezat-Godeanu-Tarcu, ultimul PFI din zona de clima temperata a Europei”. In anul 2007 Ministerul Mediului a comandat un studiu ce a fost realizat de ICAS (Institutul de Cercetari si Amenajari Silvice) care confirma de asemenea existenta PFI. “ANPM ignora studiul publicat de Academia Romana al carui autor sunt, iar ministrul Borbely nu stie ce studii are in biblioteca institutiei sale de vreme ce nu intervine in cazul DN 66A construit chiar prin prin PFI”, adaugat Paun.

Desi organizatiile au facut eforturi deosebite pentru a sprijini ANPM sa ia o decizie corecta pentru mediu si oameni, aceasta institutie nu a luat in considerare observatiile noastre si concluziile din contrastudiul stiintific pe care l-am depus in luna ianaurie a acestui an. De aceea am depus plangerea prealabila, pas legal obligatoriu inainte sa dam in judecata ANPM pentru crima ce este pe cale sa fie comisa impotriva biodiversitatii”, a adaugat Janos Mark-Nagy, Director Executiv, Societatea Carpatina Ardeleana.

În condiţiile în care în România se regăseşte cea mai mare parte din ce a mai rămas intact in pădurile Europei, este inacceptabil ca lipsa unei viziuni reale de dezvoltare din partea autorităţilor să le determine pe acestea să se gândească doar la ziua de azi. Pădurea virgină nu trebuie sa fie concepută ca un obstacol în calea construcţiilor şi nici ca o sursă de exploatare de masă lemnoasă. Aceste păduri constituie o parte integrantă din trecutul, prezentul şi viitorul nostru, sunt o sursă inepuizabilă de biodiversitate şi de oportunitati pentru o economie verde. Cred cu tărie că,in urma implementarii unui astfel de proiect, am ramâne mai săraci, atât din punct de vedere economic, cât şi social, uman şi cultural”, precizează Magor Csibi, directorul WWF România.

Decizia de asfaltare a unui drum care ar străpunge o zonă unică în Europa este pe cale sa fie dată in baza unor observatii realizate de firma Ecoterra in doar 5 zile în teren [nota 3]. Zona în care va trece drumul (mă refer la munțiii Retezat și împrejurimile acestora) ar putea fi una din ultimele zone din Europa cu adevărat sălbatice. În UE se depun eforturi mari în acest moment pentru a identifica și proteja aceste ultime refugii pentru natura nealterată (vezi https://www.wildeurope.org) iar unii oameni decid ca acestea să fie distruse. Această zonă ar trebuii protejată de asfalt si de toate constructiile si activitatile aberante ce vor urma dupa terminarea drumului. Cred ca ceva nu este in regula cu aceasta graba la ANPM”, a adăugat Tamas Papp, Președintele Grupului Milvus.”

Agent Green, WWF, Milvus, Societatea Carpatina Ardeleană, Societatea Romana de Herpetologie, Asociatia pentru Protectia Liliecilor din Romania cer domnului Laszlo Borbely, ministrul mediului să intervina la ANPM si sa:
– opreasca procedura de eliberare a acordului de mediu pentru DN 66A
– se comande o anchetă în cazul fraudei Ecoterra in cazul DN 66

NOTE:
[1] Draft acord mediu DN 66A:
https://www.anpm.ro/upload/34781_Draft%20acord%20de%20mediu%20DN%2066A_cu%20anexe-pt.site.pdf
[2] Borbely blochează „drumul lui Băsescu”
https://www.jurnalul.ro/stiri/mediul-inconjurator/borbely-blocheaza-drumul-lui-basescu-551153.html
[3] Dezvaluire frauda Ecoterra
Ecoterorismul, o notiune de redefinit (IV), revista Kamikaze saptamana 16-22 martie 2011
https://www.kamikazeonline.ro/2011/03/ecoterorismul-o-notiune-de-redefinit-iv/