Protestatarii avertizează Ministerul Mediului că nu poate autoriza tronsonul 3 al drumului
Organizații ecologiste protestează astăzi pe DN 66A în zona cantonului silvic Câmpușel pentru a împiedica construirea tronsonului 3 al drumului care distruge ultimul PFI (peisaj forestier intact) din Europa la sud de Cercul Polar.
15 voluntari ai organizațiilor protestatare Agent Green, WWF, Grupul Milvus, Societatea Carpatina Ardeleană, Generația Verde și Pro Democrația, Club Lupeni – Valea Jiului afișează un banner cu mesajul ”DOMNULE NEMIRSCHI, DN 66A – CAPĂT DE DRUM / PROTEJAȚI PEISAJUL FORESTIER INTACT” și montează noua bornă kilometrică de drum județean la Campușel care marchează capătul de drum la km 47+765 și specifică existența PFI la 1 km distanță [nota 1].
Acțiunea își propune să atragă atenția ministrului că legislația este în favoarea conservării mediului [nota 2]. Tot astăzi a fost lansată petiția la nivel național destinată ministrului pentru strângerea de semnături împotriva drumului [nota 3]. ”Coborâm DN 66A la rang de drum județean și protestăm pentru a atrage atenția ministrului mediului că nu poate autoriza tronsonul 3 al DN 66A deoarece acesta ar urma să traverseze zona de protecție integrală a Parcului Național Domogled, activitate ilegală. Știm că ministrul ar putea pune autorizarea drumului pe seama siguranței naționale, dar gestul ar însemna o crimă ecologică intolerabilă pentru care am demara proceduri legale la nivel nivel național și european. Este în joc soarta ultimului peisaj forestier intact din Europa situată la latitudini temperate și vom face tot ce este posibil să îl protejăm ”, a spus Gabriel Păun, Agent Green.
Câmpușel este limita dintre tronsonul 2 (Câmpu lui Neag-Câmpușel) care afectează deja Parcul Național Retezat și tronsonul 3 (Câmpușel-Coada de lac Iovanu) care ar urma să afecteze Parcul Național Domogled și PFI. ”Nu este pentru prima dată că atragem atenția asupra consecințelor negative asupra biodiversității pe care le-ar avea DN 66A pentru natură, însă nu am crezut că se va ajunge până aici, mai ales că studiul Guvernului din 2007 confirmă existența PFI și conține recomandări pentru conservarea acestuia. Construcțiile de infrastructură conduc la dispariția PFI. Dacă în Retezat drumul trece pe la marginea parcului, Domogledul ar urma să fie fragmentat chiar prin zona de conservare integrală. PFI ar pierde cel puțin 10 000 hectare”, a adăugat Luminița Tănăsie, WWF.
O singură zonă din întreaga Europă situată în clima temperată mai îndeplinește criterii științifice pentru conservarea carnivorelor mari pentru care habitatul natural recomandat de cercetători este de până la 100 000 ha (lup, urs și râs). Este PFI Retezat-Godeanu-Țarcu care măsoară 97.926 ha, din care 18046 ha sunt păduri virgine și cuprinde 22 de tipuri diferite de ecosisteme. ”Lupul, ursul și râsul sunt specii de interes comunitar care necesită o protecţie strictă. Prin unicitatea sa, Retezatul este un loc care trebuie dedicat conservării integrale, studiului și ecoturismului. Promovarea internațională responsabilă a statutului de ultim PFI european este soluția pentru bunăstarea naturii și a locuitorilor din Valea Jiului. Distrugerea sa prin construirea DN 66A ar lăsa zona fără opțiuni de dezvoltare durabilă”, a declarat Tamaș Papp, Grupului Milvus.
”Orice tentativă la adresa integrității patrimoniului natural al României reprezintă o încălcare a legilor românești și europene. Conotația morală a unor astfel de tentative este practic incomensurabila tinand cont de efortul internațional depus de către toate statele lumii în lupta cu Schimbarile Climatice. Avântul investițiilor în infrastructură, și așa anemic, nu trebuie orientat către fragmentarea sau atingerea de orice fel a ariilor naturale protejate. Cred în integritatea instituțiilor țării noastre și în faptul că Ministerul Mediului nu va susține acest proiect ilegal și imoral” a adăugat Șerban Copoț, Generația Verde.
„Am convingerea că dialogul este un factor important in acest moment, care poate sta la baza găsirii de soluţii, pentru a stopa fluxul de ilegalităţi care s-au produs cu ocazia acestei construcţii atât de disputate. Legea trebuie să primeze, iar reprezentanţii guvernului actual trebuie să dea dovadă de consecvenţa in actul de guvernare, şi fac referire aici la continuitatea demersurilor făcute de guvernul României in anul 2007” ,a încheiat Mihaela Ghiuca, APD Club Lupeni- Valea Jiului.
Agent Green, WWF, Grupul Milvus, Societatea Carpatina Ardeleană, Generația Verde și Pro Democrația, Club Lupeni – Valea Jiului cer Ministerului Mediului să nu dea acordul de mediu pentru tronsonul 3 al DN 66A (Câmpușel – Coada de lac Iovanu).
NOTE:
[1] Un PFI (peisaj forestier intact) este un teritoriu in cadrul zonei de padure, care contine ecosisteme impadurite si neimpadurite (gol alpin, lacuri, mlastini) cu influente umane minime si care masoara o suprafata de minim 500 km patrati, si avand diametrul de cel putin 10 km.
[2] OUG 57/2007
Art. 22
(4) Zonele de protecţie integrală cuprind cele mai valoroase bunuri ale patrimoniului natural din interiorul ariilor naturale protejate.
(5) În zonele prevăzute la alin. (4) sunt interzise:
- a) orice forme de exploatare sau utilizare a resurselor naturale, precum şi orice forme de folosire a terenurilor, incompatibile cu scopul de protecţie şi/sau de conservare;
- b) activităţile de construcţii-investiţii, cu excepţia celor destinate administrării ariei naturale protejate şi/sau activităţilor de cercetare ştiinţifică ori a celor destinate asigurării siguranţei naţionale sau prevenirii unor calamităţi naturale.
Art. 28
(1) În perimetrele ariilor naturale protejate sau în vecinătatea acestora sunt interzise activitățile care pot sã genereze un impact negativ semnificativ asupra speciilor sălbatice și habitatelor naturale pentru care au fost desemnate. Activitățile se supun procedurii de eliberare a unui acord/aviz/autorizație de mediu
HG 525/1996 (Art.8, alin.2) și Legea 50/1991 (Art.10, lit C)
Autorizarea executării construcțiilor în parcuri naționale, rezervații naturale, precum și în celelalte zone protejate, de interes național, delimitate potrivit legii, se face cu avizul conform al Ministerului Apelor și Protecției Mediului, Ministerului Agriculturii, Alimentației și Pădurilor și al Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor și Locuinței
[3] Petiția este disponibilă începând de astăzi la:
https://www.petitieonline.ro/petitie/stop_dn_66a_salvati_muntii_retezat_de_asfalt_-p42204039.html